Nyt om PAS-ordningen for 2014 og fremadrettet

 

Ankestyrelsen har den 9. januar 2014 offentliggjort hvad PAS-ordningen for 2014 og fremadrettet går ud på!

Rådgivning til adoptivfamilier

Erfaring viser, at rådgivning på et tidligt tidspunkt efter adoptionen er brugbar for mange adoptivfamilier. I tiden efter adoptionen er det langt fra ualmindeligt, at adoptivfamilier i større eller mindre omfang oplever udfordringer – f.eks. hverdagssituationer, man ikke kan få til at fungere, eller familien kan komme i tvivl om, hvorvidt den vigtige tilknytningsproces er i gang. Post Adoption Services (PAS)

Post Adoption Services er den internationale betegnelse for de forskellige former for vejledning, støtte og rådgivning, der er henvendt til adoptivfamilien, den adopterede og de biologiske foræl-dre før og efter adoptionen. Som Haagerkonventionsland har Danmark en forpligtigelse til at fremme PAS, da følgende frem-går af artikel 9, litra c: ”Centralmyndighederne skal, enten direkte eller gennem offentlige myndigheder eller behørigt godkendte institutioner i deres stat, tage alle passende forholdsregler navnlig med henblik på, at fremme udviklingen af adoptionsrådgivning og støtte efter adoptionen i deres respektive stater.”

PAS-midler 2014 og fremadrettet.

Ankestyrelsen har fra 2014 fået bevilget 6 millioner kroner årligt af satspuljemidlerne som en permanent ordning. Midlerne er bevilget til at videreføre og udbygge det seneste satspuljefinansierede PAS-projekt, der afsluttes med udgangen af 2013. I den nye ordning er der som udgangspunkt afsat midler til: Fortsat rådgivning til adoptivfamilier efter adoption, særlig rådgivning i forbindelse med hjemtagelse af barn og gratis undervisning til institutioner og fagpersoner i stat og kommuner om adoptionsrelaterede problemstillinger. Der vil yderligere i 2014 blive iværksat tiltag, der er indeholdt i den tildelte bevilling med henblik på styrkelse af det adopterede barn, børn/unge og familie. Der forventes i løbet af 2014 etableret en række nye initiativer, herunder børne- og forældregrupper. I takt med at disse tiltag udvikles, vil de blive annonceret på Ankestyrelsens hjemmeside og gennem andre relevante medier. Rådgivning og vidensdeling bliver yderligere udbygget gennem det særlige initiativ, hvor forældre vil få mulighed for at modtage gratis rådgivning umiddelbart før og efter hjemtagelse af barnet. Det forventes endvidere at det i løbet af 2013 oprettes suppleringskurser og særlige kurser, med fokus på forældrekompetencer.

Baggrunden for PAS (Post Adoption Services)

Ankestyrelsen gennemførte allerede i årene 2007 til 2010 et PAS-projekt og igen i årene 2012 og 2013 blev et forsøgsprojekt gennemført, hvor adoptivfamilier kunne få rådgivning, efter hjemtagelse af barn/børn. På baggrund af erfaringerne fra de tidligere projekter ansøgte Ankestyrelsen om midler til at videreføre PAS-projektet i en udvidet og mere permanent form. Midlerne til en fornyet og fremadrettet PAS-ordning er som nævnt gældende fra 2014.

Rådgivning til adoptivfamilier

Erfaring viser, at rådgivning på et tidligt tidspunkt efter adoptionen er brugbar for mange adoptivfamilier. I tiden efter adoptionen er det langt fra ualmindeligt, at adoptivfamilier i større eller mindre omfang oplever udfordringer – f.eks. hverdagssituationer, man ikke kan få til at fungere, eller familien kan komme i tvivl om, hvorvidt den vigtige tilknytningsproces er i gang.

Et rådgivningsforløb finder sted hos en rådgiver, som har en relevant terapeutisk uddannelse og faglig erfaring med de problemstillinger, som adoptivfamilier kan opleve. Ankestyrelsen finansierer størstedelen af rådgivningen med satspuljemidler. Familien skal for et almindeligt rådgivningsforløb betale 100 kr. pr. time direkte til rådgiveren.

Hvem kan deltage?

Som hovedregel kan adoptivfamilier, der har hjemtaget barn inden for de første 5 år, tilbydes op til 2 rådgivningsforløb svarende til 2 x 10 timers rådgivning (dvs. i alt 20 timer) hos en PAS-konsulent. Barnets alder og fødeland har ingen betydning, og ordningen gælder både ved national og international adoption. Adoptivfamilier kan henvende sig til en af Ankestyrelsens tilknyttede PAS-rådgivere, med henblik på at igangsætte og modtage rådgivning. I særlige tilfælde, vil der ved henvendelse til Ankestyrelsen kunne opnås dispensation til igangsættelse af rådgivningsforløb, hvor familien ikke opfylder kriteriet om hjemtagelse inden for fem år. Sådanne dispensationer skal ske skriftligt ved indsendelse af nærmere begrundelser til Ankestyrelsen Såfremt der ønskes dispensation til forløb rettes henvendelse til Ankestyrelsen på følgende mail: pas-fam@ast.dk

Hvordan foregår et rådgivningsforløb?

Familien kontakter selv den rådgiver, som man ønsker at starte et forløb hos. Hvis den rådgiver, I har valgt, ikke har mulighed for at yde rådgivning, må I kontakte en anden rådgiver. Et rådgivningsforløb foregår i PAS konsulentens lokaler.

Særlig rådgivning – hvad er det?

Særlig rådgivning er en ordning, der henvender sig til forældre umiddelbart før og/eller efter hjemtagelse af barn. Ordningen dækker over et forløb på op til 3 timers rådgivning. Fokus for rådgivning er på elementer fra den adoptionsforberedende uddannelse, samt konkret individuelt fokus på forberedelse af overgangen til, at blive en familie, herunder selve overdragelsen. Som udgangspunkt vil disse rådgivningsforløb foregå i PAS konsulentens lokaler dog vil der være mulighed for efter hjemtagelsen, at PAS konsultationen kan foregå i familiens hjem.

Gratis undervisning – hvem, hvad og hvornår?

Ankestyrelsen udbyder gratis undervisning i relation til adoptionsspecifikke forhold. Kurserne som udbydes med varighed af 4-6 timer, har i 2014 og 2015 fokus på aspekter ved det adopterede barns institutionsstart og institutionsliv. Kurserne henvender sig til institutioner (børnehaver, vuggestuer, skoler, SFO mv.) og personale i den kommunale forvaltning (socialrådgivere, psykologer, sundhedsplejersker, tale/høre pædagoger, støttepædagoger mv.).

Kurserne gennemføres af konsulenter med stor erfaring og adoptionsspecifik viden. Et kursus etableres ved henvendelse til Ankestyrelsens Kursussekretariat, se også: Gratis kurser kommuner – kursusbeskrivelse nov 13

Det er ordningens sigte at tilvejebringe og levere viden til professionelle i kommuner og til
forvaltninger, for her igennem, at øge viden og kompetencer generelt og specifikt i relation til adoptionsspecifikke problemstillinger. Ordningen omfatter undervisning med et generelt sigte og er ikke målrettet håndtering af konkrete sager. 


Lene Borg

Comments are closed.